Friday, April 24, 2009

~mARi mEMasAk~


Wahhhh...ari ni tetibe lak aku terase rajin nak memasak. Pulang je dari kerje tadi, mcm biase aku akan ke dapur utk melihat ape yg my mom masak. Disebabkan lauk yg kurang menyengat, aku pun belek2 la dlm peti ada apa. Dgn berbekalkan ape yg aku jumpe dlm peti ais ibu aku 2, aku pun cipte la resipi ni...hahaha. Jom kite layan.

Chicken Mix Ball with Hot & Sweet Sauce

Bahan 1 :
  1. Mix vegetable ikut suke hati.
  2. Daging burger ayam yg masih mentah.( ikut suke hati gak)
  3. Tepung Fried Chicken.
  4. Bawang merah 1 biji.(Diracik Halus)
  5. Serbuk Lada yg kasar
P/S:- Utk resipi ni gak aku ade amik ayam goreng semalam yg x abis dan ditinggalkan dlm peti sejuk. Ayam tersebut diracik isinya dan dicampur dan di gaul bersama bahan 1.

Bahan 2: (Sauce)
  1. Bawang putih 2 ulas. (Ditumbuk)
  2. Bawang Merah. (Ditumbuk)
  3. Cili Padi 5 btg. (Ditumbuk)
  4. Sos cili, sos tomato & tiram.
Cara2 nye:

  1. Rendam mix vegi serta daging burger dlm air panas sehingge lembut, kemudian tos airnya sehingga kering.
  2. Gaul semue Bahan 1 sehingga sebati & sekata.
  3. Cuit sedikt dan kepal bahan yg telah sebati tadi mengikut sukatan sendiri (terpulang) sehingga berbentuk bulat seperti ball. hahaha...
  4. Golekkan ianya diatas tepung salut sehingga rata keseluruhan.
  5. Goreng sehingga kuning keemasan, angkat dan toskan minyaknya.
  6. Panaskan sedikit minyak,tuangkan semue Bahan 2 yg telah di tumbuk dan goreng hingga naik bau.
  7. Masuk kan sos cili, sos tomato dan sos tiram mengikut citarasa sendiri dan kemudian tuangkan sedikit air.
  8. Kacau hingga pekat.
  9. Akhir sekali, curahkan sos tadi di atas bebola ayam mix yg telah digorang td.
  10. Sedia utk dimakan.




2 comments:

gal said...

ni resepi betul ke x ni??
ala ala meat ball ikea la ni eh?

zamzahari.ishak said...

meat ball ikea 2 camne erk? tp yg pasti ni resepi btul la. aku masak,aku makan & aku masih hidup...terbukti resepi btui.

Rest Area Idea SCHOTT 2021 ~Design 2~